Nieuwsoverzicht

23-09-2019

4 oktober, leeravontuur stress & Burn-out


4 OKTOBER, LEERAVONTUUR STRESS & BURN-OUT

Stress, burn-out. We horen het op het moment overal in ons netwerk en in het nieuws. Of je nou op de basisschool zit of werkt, of studeert aan de universiteit, het is druk, drukker, drukst. Hoe zorgen we dat we zelf beter met stress om kunnen gaan, wat kunnen we ertegen doen? Wat kunnen we om onze leerlingen en studenten te beschermen tegen stress? Hoe gaan we om met een burn-out van een leerling, student, collega of wellicht jezelf? 
 

Ieder Talent Telt nodigt je uit om mee te gaan op 4 oktober op een leeravontuur over stress en burn-out (gratis). Een avontuur waarin we met alle deelnemers samen op ontdekkingstocht gaan om te kijken hoe we daar in het onderwijs mee om kunnen gaan. Docenten en studenten, leerkrachten en leerlingen, begeleiders, directeuren en bestuurders gaan praten, luisteren, ervaringen uitwisselen, denken en doen.
 
 
 Opgeven---->  https://forms.gle/hdkLgHh9BreykQMS9
 
Programma:
 
 9.30 Inloop
 
 10.00 Start van het avontuur: waar staan we en wat willen we ontdekken?

Gezamenlijke opening, die start met een typische ITT Als Je Het Mij Vraagt-sessie. Gevolgd door het huiskamergesprek, waarin mensen vanuit verschillende invalshoeken hun ervaringen met stress en burn-out delen. 
 
 
12.30 Avontuur in de stad, ronde 1
 14.00 Avontuur in de stad, ronde 2
Op pad: inspirerende bezoeken verspreid over de hele stad, zie verderop voor beschrijvingen.
Natuurlijk is er tussendoor en onderweg alle tijd en ruimte om met elkaar te praten over de onderwerpen waar jij het over wil hebben. Of om even lekker je hoofd leeg te maken en geen kopzorgen te hebben.

 15.30 Terug van de reis, wat zijn onze leerervaringen en waar gaan we nu verder mee aan de slag?
Terug van de reis, wat zijn onze leerervaringen en waar gaan we nu verder mee aan de slag?
Uitwisselen van indrukken en ervaringen. En dan komen Call to Action-teams met Josse Hoekwater: waar moeten en gaan we nu echt mee aan de slag? 

 16.00 Samen napraten met een hapje en drankje
 

 
PLENAIR PROGRAMMA

Met onder andere persoonlijke verhalen, Angela Verkuijlen als moderator, een Als Je Het Mij Vraagt-sessie een huiskamergesprek met studieadviseurs en Tweede Kamerleden. 
 
bezoeken in de stad

INTERACTIEVE MASTERCLASS: STRESS EN NU? – ELLEN LOUTER  
Jezelf Durven zijn.
Bewust leven vanuit de energie van plezier voorkomt stress in je leven.
 Bekijk het leven eens bewust vanuit een andere hoek en vanuit mogelijkheden.
De bewuste verbinding met je hart, je lijf, je geest en je spirit ervaren .
 Bewustwording van dat jouw gedachten en jouw emoties de grote factor voor stress zijn. 
 
LEZING HOOGLERAAR JAN BRANSEN: OMLAAG DE LAT! 
Als je studeert heb je  “de tijd van je leven”: veel vrijheid en weinig verantwoordelijkheden. Het leven lacht je tegemoet. Toch ervaren veel studenten hun levensfase niet als een onbekommerde tijd. Zij denken dat zij extreem hoge eisen aan zichzelf behoren te stellen. Zij moeten zo hoog mogelijke diploma’s halen. Zij moeten dat zo snel mogelijk doen. Zij moeten naast hun studie bovendien ook nog eens alles uit het leven halen. Dag na dag een nieuwe topervaring. Maar waarom? Mensen leven steeds langere levens. Onze jongeren worden straks gemiddeld misschien wel met gemak 90 jaar oud. Vanwaar die haast?
 
WORKSHOP: BODY MIND, STRESSREDUCTIE VOOR STUDENTEN & DOCENTEN (HAN) – PAULIEN TAKEN EN KIM DE KLEIJN
Tijdens ons leeravontuur op 4 oktober vertellen Paulien Taken en Kimde Kleijn (HAN, social work) over hun pilot ‘Body & Mind’, maar laten ze je ook een stukje ervaren. Deze pilot wil met stressreductietechnieken een bijdrage kunnen leveren aan de mentale vitaliteit van eerstejaarsstudenten Social Work. Dat mes snijdt aan twee kanten: enerzijds worden de studenten van deze opleiding beroepsmatig opgeleid in preventief en positief aan vitaliteit werken (welzijn in brede zin), anderzijds werken zij aan hun eigen vitaliteit. En dat is nodig, want 8% van de Nederlandse studenten kampte met een burn-out in 2018. 1 op de 4 studenten heeft last van burn-out klachten zoals stress, emotionele uitputting. Ook angst en depressieklachten nemen toe wat leidt tot een stijging in suïcide cijfers. Bizarre cijfers, hier moeten we nu voor in actie gaan komen.
 
 
WAITING FOR SUPERMAN | WERKDRUK EN WERKLUST VERHOGEN VOOR DOCENTEN | IEDER DOCENTTALENT TELT: EEN ANDERE HR VOOR MINDER STRESS – ROBERT JACOBS EN FERDY STRIKKER
Voor één vakdocent is het een uitdaging om invulling te geven aan de drie hoofdfuncties van onderwijs; kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming (Biesta, 2012). Het vergt een combinatie van competenties die voor veel docenten niet meer te dragen is (lees 
lerarentekort). Op pedagogisch vlak ontstaan nieuwe uitdagingen in de huidige tijd. Grootschalige maatschappelijke verschuivingen verhogen de complexiteit van het docentenberoep Uitdagingen liggen in het overbruggen en benutten van diversiteit 
opdat ruimte ontstaat voor empowerment (in brede zin) en een nieuw onderwijsspeelveld! 
Door een goede HR ontwikkeling ontstaat een duurzame instroom van de onderwijsprofessional. Iedereen doet de dingen waar hij goed in is en blij van wordt, de puzzel klopt! 
 
LEZING MEER DAN WERKDRUK ALLEEN - TABITHA VAN KRIMPEN
Stress en burn-outs vormen een toenemend probleem in de Nederlandse samenleving. Veel mensen ervaren druk om alle ballen hoog te houden en voelen zich aan het einde van de dag emotioneel uitgeput en leeg. Filosoof Byung-Chul Han spreekt zelfs over ‘The Burnout Society.’ Wat is er momenteel aan de hand? Ik ben ervan overtuigd dat de druk om te presteren zich niet meer enkel op de werkvloer manifesteert, maar ook daarbuiten. Het streven naar geluk, de nadruk op genieten, de manier waarop we onze vrije tijd en vakanties besteden; ook dit neemt een bepaalde druk met zich mee. Wat is er momenteel aan de hand? Hoe heeft de zoektocht naar geluk vaak juist het tegenovergestelde resultaat? Waarom is het maken van verre reizen steeds belangrijker geworden? En wat heeft dit met identiteit te maken? Over deze en andere vragen denk ik graag met u na op vrijdagmiddag 4 oktober.
 
 
WORKSHOP: TIME- EN AANDACHTSMANAGEMENT - RICK VAN HOEIJ
In deze training staat het thema timemanagement / aandachtsmanagement centraal. Ik vertel mijn persoonlijke verhaal en combineer dit met bewezen principes die leiden tot een leven vol aandacht en productief werkgedrag. We zoomen uit naar wat aandachtsmanagement betekent en ik maak tegelijkertijd de vertaalslag naar de alledaagse praktijk. Deze training zet je aan het denken over je eigen werkwijze en spoort tegelijkertijd aan tot doen. Dat hoort namelijk bij het managen van de moeilijkste persoon op aarde: jijzelf.
 


WORKSHOP: ONTSPANNING MET MUZIEKTHERAPIE, MINDFULNESS EN MEDITATIE - JELLE LEPPINK
De mens kan echt goed praten. ‘Hoe gaat het, ja goed en met jou?’ gepraat.
 We pretenderen wat af met z’n allen.
 Dan leg ik aan jou uit hoe je moet omgaan met een burn-out en dan luister jij beleeft.
 Heerlijk comfortabel.
 Schiet je er ook echt iets mee op?
 Misschien wel, misschien niet.
 Deze workshop biedt ervaringen waar je aanwezig mee zult zijn. Met alles wat er is.
 Verdriet, woede, angst, plezier, gene en misschien ook wel wat liefde voor jezelf.
 Misschien niet comfortabel, maar o zo leerzaam. 
 


SCHATTEN VAN KINDEREN. STRESS OF STRALEN? – VERONIQUE BAKKER
Tegenwoordig is het steeds drukker en voller in de hoofden van kinderen. Hoe komt dit nu? En wat kunnen wij eraan doen? Is mindfulness de oplossing? Of moeten we kijken naar het achterliggende probleem? Waarom rennen wij de hele dag? Hoe komt het dat wij ons zelf geen rust gunnen en in hoeverre zijn wij verbonden met ons zelf en de ander. Leef jij je authentieke ik en leer jij dit ook aan jou kinderen? Hoe gaat dit op school? Wordt er in het onderwijs genoeg ruimte geboden om de talenten van kinderen te laten ontwikkelen.
 Welke keuzes maken wij om gelukkiger te zijn, zodat wij en onze kinderen de ware ik kunnen laten stralen? Dit komt allemaal aan bod in de workshop stress of stralen! Leuk als je hierover mee wilt praten, zodat wij elkaar kunnen inspireren ten bate van het geluk van kinderen. 
 
WORKSHOP STRESSVOLLE SITUATIES EN GRENZEN AANGEVEN – RACHEL SNIPPE (BILDUNG)
Bildung is opgericht om studenten te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling. Wij willen dat jij als student de tijd en ruimte krijgt en neemt om stil te staan bij wat jij wilt leren. Deze ruimte willen we jou graag bieden. Op onze website vind je hoe wij jou die mogelijkheid bieden. https://www.bildungnijmegen.nl 

Omdat stress een belangrijk struikelblok in je persoonlijke ontwikkeling kan zijn vinden wij het belangrijk om hier aandacht voor te hebben. Tijdens de workshop ‘Stres en jouw grenzen’ gaan we samen aan de slag met wat stres met je doet, en hoe grenzen stellen jou kan helpen om minder stress te ervaren.  

WORKSHOP "ALTIJD EEN VOLLE AGENDA MAAR NOOIT DRUK." – JOOP HAVERKORT EN RIAN PANIS
 
SESSIE OVER HOOGBEGAAFDHEID EN STRESS/BURN-OUT – ADRIENNE VAN DEN BOS
 
JONGEREN DIE VASTGELOPEN ZIJN IN HET ONDERWIJS – ANNETTE DAAMS
Media van nieuwsitem

Geschreven door Huub Bellemakers

Deel dit artikel: