Community builders ieder talent telt samenwerken onderwijs

In Verbinding voor Kind en Jeugd

In Verbinding voor Kind en Jeugd

Multi-level en interdisciplinair samenwerken in Nijmegen Lent

‘Wat bof ik met dit werk’ denk ik wel eens. Werken als docent, buiten de muren van de instelling in een wijk als Nijmegen Lent. Voor het gemak doe ik even of corona er nu niet is en inmiddels niet alle lessen via Zoom plaatsvinden. Dat is helaas de realiteit van dit moment, terwijl ik deze eerste regels tik. Gelukkig is een groot deel van afgelopen semester nog ‘in het echt’ geweest, in de context en in gezondheidscentrum Thermion. Het is inmiddels het tweede jaar dat ik studenten van Pedagogische Wetenschappen, van de Radboud Universiteit (RU), les geef op deze plek, waarbij zij samenwerken met studenten van andere opleidingen binnen de labs en werkplaatsen van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Wil je meer weten over de infrastructuur van labs en werkplaatsen van de HAN? Neem dan vooral een kijkje op de website van HAN labs en werkplaatsen.

Waarom bof ik met dit werk? Nou, omdat ik als docent en communitybuilder bezig mag zijn met het creëren van een betekenisvolle leeromgeving voor de student en dat vind ik heel waardevol. Ik denk dat we (ik en mijn collega’s van de RU, HAN en ROC) met trots kunnen terugkijken hoe we dit afgelopen semester hebben kunnen realiseren tijdens de pilot In Verbinding voor Kind en Jeugd. Bij deze samenwerking hebben studenten onderwijsassistent, PABO, Pedagogiek en Pedagogische Wetenschappen gezamenlijk gewerkt aan vraagstukken uit de wijk, specifiek voor twee scholen (Het Talent en de Verbinding). Multi-level en interdisciplinair samenwerken dus voor een echte opdrachtgever. Een visuele weergave van deze samenwerking is terug te zien in deze video, gemaakt door Michelle Fesenmeier vanuit City Deal Kennis Maken. In de video noem ik ook een aantal redenen waarom deze samenwerkingsvorm naar mijn idee een enorme meerwaarde heeft.

Wat heeft deze pilot ons zover opgeleverd? We weten uit de eindpresentatie in januari 2021 dat de zowel de scholen, als de studenten enthousiast waren over het project. De scholen zijn blij met de adviezen die ze hebben gekregen van de studenten en van de studenten heb ik vernomen dat ze samenwerken met studenten van verschillende opleidingsniveau’s en verschillende opleidingen heel waardevol vonden en dat is een mooi eerste signaal. Dat is het korte verhaal uiteraard. Er valt nog veel meer over te zeggen. Momenteel vindt de laatste dataverzameling (in de vorm van interviews) plaats die hoort bij het onderzoek rondom deze pilot. Medio juni 2021 hopen ik en de andere onderzoekers van deze pilot meer te kunnen zeggen over de opbrengsten van de pilot, dus houdt de site in de gaten. Binnenkort meer!

Multilevel leren:

Multi-level Leren, verslag sessie 12 maart 2021