Onderwijsdagen: Terugblik

Door Vera

Maart was het weer zo ver – de Onderwijsdagen. Een evenement voor èn door onderwijsprofessionals van de Radboud Universiteit, Radboudumc, HAN en ROC met workshops over studentenwelzijn, leren in de maatschappij, onderwijsinnovatie en je professionele docentidentiteit. Ik draag dit evenement een warm hart toe en was ik dan ook erg benieuwd wat er dit jaar allemaal op het programma stond.

De week startte met het bijwonen van een talkshow over het belang van samenwerking en verbinding tussen de instellingen. Later de dag mocht ik samen met Tina Miedtank een workshop geven over improvisatietheater in onderwijs. Tina doet onderzoek naar de invloed van improvisatie bij leren en ik gebruik improvisatietheater om bepaalde vaardigheden te trainen en studenten niet alleen cognitief te laten leren maar ook in emoties en gedrag. In onze workshop vulden we elkaar leuk aan en de docenten deden enthousiast met ons mee!

De dinsdag woonde ik de sessie van Nanne Migchels bij waar ik meer leerde over hoe je een hackathon kan doen om studenten onder tijdsdruk ideeën te laten genereren voor een probleem uit de praktijk. Dat komt goed uit, want we organiseren in het najaar een hackathon in de wijk Lindenholt met het thema ‘ontmoeten’! Als laatste onderdeel (voor mij tenminste) was er een panelgesprek met studenten over hun perspectieven van de meerwaarde van het studeren buiten de muren van de universiteit. Ze noemden onder andere het kennismaken met de arbeidsmarkt, opdoen van andere vaardigheden en verrijking van de discussies in de les. ITT-collega’s Malou en Mirte gaven de dinsdag ook een workshop over LHBTI+ inclusie en diversiteit. Nieuwsgierig naar hoe dat was? Daarover lees je meer in het artikel twee bladzijden verder! Al met al een geslaagde week met waardevolle gesprekken en praktische handvatten.